söndag 21 augusti 2016

Averroe, gjeniu që riktheu Aristotelin



Bild 
Gjatë fillimit mesjetës filozofët perëndimorë kishin humbur thuajse çdo kontakt me filozofinë e lashtë Greke. Para vitit 1150 ekzistonin shumë pak përkthime filozofëve Antikitetit Grek, cilat kryesisht qëndronin paprekura nëpër biblioteka, duke krijuar një çarë thellë midis Filozofisë Lashtë Greke dhe Filozofisë Latine mesjetës. Disi i çuditshëm është fakti se njeriu do ta mbyllte këtë çarë dhe do krijonte një vazhdimësi mendimin filozofik europian ishte një dijetar Arab, i cili lindi dhe e zhvilloi pjesën madhe ativitetit pjesën myslimane Spanjës. Mbyllja e këtij hendeku krijuar kohë i dedikohet tërësisht Abu al Valid ibn Ahmet ibn Ruzhdi, i njohur Europë si Averroe, Averroes, apo Aven Ruiz. Ishin pikërisht komentet e këtij gjeniu mbi veprën e filozofit madh Grek ato i dhuruan Perëndimit Latin shkëlqimin e munguar Filozofisë Aristotelit. Averroe studioi rrënjësisht dhe shkruajti komente imtësishëm mbi gjithë veprën e Aristotelit, me përjashtim Politikat”, vepër cilën nuk arriti kurrë ta shtinte dorë. nga fillimi i shekullit XIII, deri fundin e shekullit XVII, vepra e Aristotelit u studiua rregullisht Europë vetëm përmes përkthimeve latinisht komenteve Averroes. Papa Gregori IX urdhëroi ngritjen e një komisioni për shqyrtuar masat duheshin marrë për t’u mundësuar krishterëve studimin e librave dhe autorëve ndaluar, ose, e thënë shkurt, gjetjen e një justifikimi për studiuar librat e Ibn Ruzhdiut. Idetë e Averroes do kishin një ndikim thellë mendjet ndritura filozofisë dhe teologjisë perëndimore, ndër cilët mund përmendim Tomas D’Akuinin, Beikon, Espinozën, Liebnic e shumë tjerë ( veçanti filozofët e shkollës Franceze). Tomas D’Akuin i studioi mënyrë aq hollësishme dhe u familjarizua aq shumë me komentet e Averroes, sa atij i referohej thjesht si “komentuesi”( filozofinë perëndimore Ibn Ruzhdi identifikohet shpesh me një emërtim tillë), ndërkohë Aristotelit i referohej si “filozofi”. Megjithatë, vitet 1270, Sigeri i Brabantit, Betiusi i Dacisë e Bernieri i Nivelës u dënuan Paris për herezi për shkak Averroizmit tyre. Edhe Dante, i cili tekFerrii referohet Averroes siAi komentin e madh bëri,u dënua përAverroizëmpak kohë pas vdekjes dhe libri i tijDe Monarchiau dogj me urdhër Papës Gjoni XXII. afreskun e famshëm Rafaelit Shkolla e Athinës, Vatikan, figura e “komentuesitgjendet pas asaj Pitagorës, ndërsa sheh nga pas supit grekut madh antikitetit. Vepra e Ibn Ruzhdiut u studiua deri vitin 1831 Universitetin e Meksikos, ndërkohë statuja e tij ruan ende vendin e nderit ambjentet e Universitetit Barcelonës dhe përgjatë murit lashtë dikur rrethonte qytetin e Kordovës. 
Me 38 veprat e tij filozofike Averroe renditet ndër emrat mëdhenj mendimit botëror. Por puna e tij nuk kufizohet me filozofinë. Interesat e tij preknin një gamë shumë gjërë fushash, ku përfshihen: një koment mbi shkrimet e Galenit e një seri librash mbi astronominë, muzikën, poezinë e retorikën. Si një ndër fizikantët dhe mjekët kohës, Averroe i kushtoi një vend veçantë mjeksisë veprën e tij. këtë fushë ai shkroi 16 libra shkëlqyer, ku për t’u veçuar ështëKulliat”, një enciklopedi prej shtatë volumesh e cila merrej me anatominë, diagnostikimin, materien mjeksore, patologjinë, psikologjinë dhe patalogjinë e përgjithshme. shtatë volumet u përkthyen vitin 1255 latinisht me titullinColligetdhe u ribotuan disa herë. Kjo vepër linte pas bindshëm çdo vepër mëparshme mjeksore. 
Averroe lindi Kordova Spanjës vitin 1128 dhe rridhte nga një familje juristësh e funksionarësh lartë shtetërorë. Siç ndodhte edhe rëndom familjet e ngritura kohës, ai mori një edukim përzgjedhur nga mësuesit mirë Kordovës, ishte një ndër qendrat zhvilluara kulturës atëhershme Europiane. Ai shkëlqeu studimin e Kuranit, jurisprudencës, teologjisë e traditës. Njëkohësisht ai i kushtoi rëndësi madhe edhe studimit astronomisë, letërsisë, matematikës, muzikës e biologjisë, por rezultatet shkëlqyera i shfaqi mjeksi dhe filozofi. Averroe gëzoi mbështetjen e Kalifëve dinastisë Almohadëve, kishte mundur dhe zëvendësuar atë Almoravidëve. Fillimisht u emërua mjek personal i Kalifit Abu Jakup Jusuf, për t’u emëruar pas gjyqtar (kadi), pari Sevilje e pas Kordova. 
Ishte vetë Kalifi ai i kërkoi komentonte veprën e Aristotelit, cilin Averroe e adhuronte dhe e shihte si mendimtarin gjenial dhe gjigandin kishte arritur tek e vërteta. Ruhen edhe sot komentet mbiKategoritë”, “Retorika”, “Poetika”, “FizikadheBrezat e Korrupsioni”, si edhe komentet e gjatë mbiKafshëtdheMetafizika”. Komentet janë tre tipeve; shkurtër, cilët mund konsiderohen si përmbledhje subjektit; mesatarë dhe gjatë, ishin komente hollësishëm mbi gjithë veprën. tre llojet e komenteve duket sikur i korrespondojnë tre fazave ndryshme edukimit studentëve; komentet e shkurtër ishin përshtatshëm për fillestarët; mesatarët, për studentët e njihnin veprën një shkallë caktuar dhe gjatët për studentët e avancuar. Shumë studiues Aristotelit, hershëm e vonshëm, bashkohen përfundimin se këto komente janë një zbërthim korrekt i veprës gjeniut Grek. Komentet e gjatë, fakt, mund konsiderohen si reflektime vetiake Averroes, bëra përmes analizave shumta personale cilat bazoheshin interpretimin e koncepteve Kuranit. vërtetë vepra e Averroes shtyhet përtej zbërthimit e komentimit Aristotelit dhe me drejtë ajo identifikohet si teoria filozofike e Ibn Ruzhdiut. Teoria është tejet komplekse dhe tejet e vështirë për t’u kuptuar, duke bërë shumë raste ajo interpretohej këndvështrime krejt kundërt. Për këtë arsye Perëndim Averroes do t’i atribuohej teoria e ashtuquajturës e vërteta e dyfishtë (Averroizmi, i cili është një interpretim kokë e këmbë i gabuar i mendimit filozofik Ibn Ruzhdiut), sipas cilës, e vërteta arrihet përmes filozofisë është e ndryshme nga e vërteta arrihet përmes besimit. fakt për Averroen ekziston vetëm një e vërtetë, ndryshme janë vetëm rrugët shpien tek ajo. Për shpjeguar këtë tezë ai shkruan librin Mbi Harmoninë mes Besimit dhe Filozofisë” (libër pati një impakt jashtëzakonshëm filozofinë perëndimore). libër ai mbështetet tek Aristoteli për shpjeguar se ekzistojnë tre mënyra ndryshme argumentimi: a) Argumentimi demonstrativ, apo shkencor, i cili bëhet duke u bazuar mbi fakte vërtetuar shkencërisht; b) argumentimi dialektik, i cili bëhet mbi baza aprovuara nga autoritarët; c) argumentimi retorik, i cili bëhët mbi baza auditorit i duken bindëse. Argumenimi demonstrativ i shkon për shtat filozofit, argumentimi dialektik i përshtatet teologut, ndërsa argumentimi retorik i shkon për shtat masave gjëra. Tre mënyrat e avitjes drejt vërtetës korrespondojnë me tre ndarje hierarkike njerëzve, me pak fjalë do thotë se ngriturit, pra filozofët, do arrijnë një nivel lartë vërtetës, ndërsa tjerët, përmes besimit, do arrijnë një nivel pak lartë. Ky arsyetim aristokratik dhe tejet racional ishte shumë i avancuar për kohën (mbetet i tillë edhe sot). Ai mendon se edhe besimtarëve mësimet e shenjta duhet t’u ofrohen bazë formimit intelektual secilit (njerëzit e fesë nuk mund t’u shtjellonin besimtarëve pika Kuranit këta fundit ishin paaftë t’i kuptonin. Një veprim i tillë bënte mënyrë pashmangëshme lindnin herezitë). Ndërkohë sipas tij besimi është i detyrueshëm për gjithë, edhe për vetë filozofët. Vetë Averroe ishte shumë besimtar dhe e gjithë vepra e tij karakterizohet nga përpjekjet e vazhdueshme për demonstruar se mendimet e Aristotelit (filozofia) asnjë mënyrë nuk binin ndesh me mësimet e shenjta Kuranit, përkundrazi ishin dy rrugë ndryshme shpinin tek e njëjta e vërtetë. Averroe e shihte shpirtin njerëzor si një pjesëz një shpirti hyjnor gjithëpërfshirës, ndërkohë mendonte se individi as nuk dominohet krejtësisht nga fati i tij e as nuk e ka atë krejtësisht nën kontroll. 
Por kjo orvatje për gjetur pika përbashkëta, apo për bashkuar Aristotelin (filozofinë) me Kuranin e vuri Averroen qendër sulmeve fondamentalistëve myslimanë. Këndvështrimet e tij racionale u dukeshin fanatikëve tejet fyes, aq sa një herë ai u godit me gurë prej tyre Xhaminë e Madhe Kordovës. I detyruar nga rrethanat, Kalifi Al Mansur e dënoi Averroen për herezi dhe urdhëroi djegien e disa veprave tij. Ibn Ruzhdiu u largua nga posti i kadiut dhe u dëbua nga Kordova për t’u vendosur Marrakesh. Pas disa kohësh ai u rehabilitua përsëri oborrin e Kalifit, ku ndenji edhe për pak kohë deri sa ndërroi jetë 10 dhjetor 1198. shekujt e pasardhës idetë e tij do provokonin shkëndija rëndësishme botën e krishterë, gjë e rradhit padyshim Averroen ndër mendjet e ndritura i hapën rrugën Rilindjes Europiane. 
Mblodhi dhe përktheu Lorenc Rabeta 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.