torsdag 28 juli 2016

Arbanasi, fshati bullgar me kolonë shqiptarë



Bild 
Veliko Tërnovo është qytet i Bullgarisë ndodhet pjesën veriore saj dhe ka një traditë pasur kulturore dhe artistike. Me banesa karakteristike arkitekturore beratase dhe me pamjen mahnitëse e fal mrekullia e lumit “Jantra” me pasqyrimin e qytetit rrjedhjen e tij, lind dëshira për ta dashuruar këtë qytet. Pak kilometra larg tij ndodhet një fshat i vogël piktoresk, cilin mund ta shikosh dhe nga kështjella viganeTcsareves”, ndodhet pjesën e vjetër qytetit. Menjëherë hyrjen e këtij fshati bien sy banesa vjetra një katëshe ose dy katëshe, ngjajnë me arkitekturën e banesave beratase dhe një restorant sa lukzos aq edhe modest. Kur je këtë restorant krijohet një sensacion tepër i vecantë. duket vetja sikur ndodhesh një shtëpi vogël tipike beratase, ku ke afër një oxhak madh, tryeza shtruara me mbulesa stolisura sipas stilit artizanal shqiptar ndërthurur me atë bullgar. Madje dhe vetë fshati ka një emër paksa familjarArbanas”. Shumë kush prej do pyesi pse quhet kështu? Mos ndoshta ka qënë i banuar nga shqiptarë ? 

Historia 
Kolonizimi i parë origjinal i Arbanasi është vendosur 4 kam larg nga qyteti i Veliko Tërnovo-s, kryeqyteti mesjetar bullgar, mbi një rafshnaltë lartë, duke pasqyruar një pamje magjepsëse mbi kështjellën Trapezitca dhe Tcarevets. Emri i këtij fshati vjen nga greqishtja e vjetër Alvanitos ose Alvanos (shqiptarë), ashtu si arnavutët(shqiptarë) turk. Ky term u përdor për treguar kombësinë shqiptare dhe popujve tjerë vinin nga vende Maqedonisë dhe Shqipërisë me popullsi madhe shqiptare, thuajse aksidentale dhe pavemendshme këto treva. Dokumenti i parë shënon fillimin e historisë Arbanasi-t është një dekret mbretëror nga i Madhërishmi Sulltan turk Sulejman i vitit 1538, një marrëveshje sipas cilës sulltani ofroi tokat e kolonizimit modern Arbanasit, Ljaskovets, Gorna Orjahovitsa dhe Dollna Orjahovitsa (Orjahovitsa e Poshtme)si dhuratë për djalin e tij Sundmtar i Madh, Rustem Pasha. dokument shkruhet se këto 4 fshatra u bashkuan me një emër vetëm, duke u quajturarnabud karielari”. 

Dokumentat dhe hipoteza 
Burime tjera i referohen fshatitArbanasjanë shënimet e Pavel Ðorðic 10 Janar 1595, cilat i referohen kohës udhëheqjes Princit Transilvanisë, Sigismund Betori. Për historinë dhe ekzistencën e fshatit flasin dhe autoritetet e larta fetare, si peshkopi katolik romak i Sofies Petër Bogdan Pashkev, i cili vizitoi për herë parë Tërnovon vitin 1640. Ai theksoi faktin se qyteti i Tërnovës ndodhej mbi një mal dhe pikërisht nga kjo zonë e lartë mbi nivelin e detit mund shikohej tërë qytetit kishte rreth 1 000 banesa. 
Nga mungesa e materialeve tjera dokumentare filluan shfaqeshin opinione ndryshme rreth origjinës kolonizimit, emrit dhe popullsisë këtij fshati. Disa shkollarë thonë fshati ishte populluar nga boyarët (pjesëtar i shtresës feudalëve mëdhenj) bullgarë erdhën nga vendet lindore Perandorisë Dytë Bullgare pas fitores madhe Ivan Asen II afër Klokotnitsa 9 Mars 1230, kur mbreti pushtoi Arbanashkata zemja, “toka e Shqiptarëve”. Ky fakt u zbulua nga Georgi Rakovski dhe shkollarë tjerë shekullin e 19-të. 
Versioni zyrtar rreth Arbanasit dëshmon, se ai është gjendur shekujt XV – XVI- nga kolonë ardhur nga Epiri Jugor. Asnjë e dhënë nuk është gjetur për ekzistencën e hershme fshatit, përvec se zbulimeve arkeologjike rreth 2 kishave “St. Archangels Michail dhe Gavraildhe “St. Dimitër”. Arkeologët kanë pohuar se këto dy kisha ishin ndërtuar kohën e atëhershme ndërtimit kishave. Si pasojë e mungesës informacioneve tjera kanë shkaktuar dhe harrimin e kërkimeve arkeologjikedhe shkencore për kolonizmin e fshatit piktoresk bullgar. Megjithatë disa autorë kanë publikuar shkrime ku theksohet hipoteza Arbanasi ka ekzistuar dhe shumë kohë përpara, kohën e mbretit Ivan-Asen II, mbas fitores tij madhe Klokotnitsa 9 Maj 1230. Vërtetimi i kësaj hipoteze bazohet këtë fragment shkurtër marrë nga një shkrim i mbretit: “ … Dhe gjitha tokat e tij nga Odrin deri Drac (emërtimi sllav për Durrësin e asaj kohe)unë i pushtova, tokat greke, tokat arbanasëse dhe serbe …”; 
Është e ditur mbas fitores mbretit Ivan-Asen II, qyteti i Tarnovës ishte një qendër e kulturave ndryshme dhe çdo grup i vetëm etnik kishte rajonin dhe krahinën e vet – çifute, armene dhe krahina tjera. Por a do thotë kjo Arbanasi ishte një krahinë e vecantë e tregëtarëve shqiptarë shekullin e XIII-? Nuk ka asnjë dhënë qartësuese ky fakt është i vërtetë. Është vërtetuar vetëm fatkti ky fshat ishte një vend ku jetonin disa prej boyarëve. 
Shumë arkeologë bënë kërkime për sqaruar hipotezën e Arbanasit, por mungesa e burimeve financiare i preu mes kërkimet arkeologjike dhe si rrjedhim hipoteza Arbanasi ishte koloni gjatë kohës mbretit Ivan-Asen II mbeti harresë dhe anonime. 

Vlerat kulturore dhe artisike 
Arbanasi përmendet për shtëpitë dhe kishat madhështore, cilat janë dekoruara brendësi me dru dhe për pikturat murale krijuara shekujt XVI – XVII. Këto monumente unike nga arkitektura bullgare dhe trashëgimia e arteve fshatin Arbanas nuk kanë ngjallur interes vetëm tek vizitorët e shumtë por gjithashtu dhe tek shkencëtarët, arkeologët, historianët, arkitektët dhe artistët. vitin 2000 ai u cilësua njëvend historik” me rëndësi kombëtare. Fshati piktoresk bullgar u cilësua me cmiminViti i Artëpikërisht shekullin 16-të kur Arbanasi u pronë e sundimtarit madh turk (Vizir) Rustem Pasha, i cili garantoi mbledhjen e taksave popullsisë kundrejt detyrës për mbrojtur bllok kalimin afërt. Kishat dhe shtëpitë monumentale pasura me ornamente ndryshme ishin ndërtuar pikërisht këtë periudhë. Stili i ndërtimit dhe dekorimit këtyre pasurive trashëgimtare kombëtare është unikal. Ato impresionojnë me arkitekturën e tyre sipërfaqësore thjeshtë me mure ndërtuara nga gurë mëdhenj dhe me kangjella rënda. Tavanet, dyert, ornamentet shtëpiake, oxhaqet, dritaret dhe muret janë dekoruara mrekullisht me gdhendje, piktura dhe elemente plastike. 
Fshati i Arbanasi-t është përfshirë UNESCO, listën e vendeve me trashëgimi çmuara kulturore. 
Marsela Shehu 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.